Az egyedülálló műszaki megoldásokkal 1896-ban épített pálya önmagában is tiszteletre méltó mérnöki és építői munkát tükröz. E vasút nélkül sokat csökkenne a völgy vonzereje. Illetékes Szakemberként persze biztos bosszantana, ha látnám, hogy a 21. században a két megyeszékhely közötti 100 km-es távot a vonat 3 óra alatt teszi meg. Ráadásul ez a vonal a helyénél és irányánál fogva már nem végez teherszállítást, a bauxit-termelés a térségben megszűnt, az élelmiszer, faáru szállítása közúton zajlik. Mégis fontos, éppen a 3 óra miatt. A viaduktokon, alagutakon keresztül futó vonal nagyon lassú, de cserébe igen látványos.

Az útvonal néhány részlete - eklektikus zenével... Hozzáértőknek igazi trainspotting csemege

A helyi turizmus fejlesztésének egy igen lényeges pontja lehetne, erre a meglévő vasútra érdemes további infrastruktúrát alapozni. Nem tudható ezt látta-e be valaki, de valószínűleg más politikai okai lehettek, amikor visszaállították a közlekedést. Mindenesetre a jelenlegi menetrend alkalmas akár baráti, akár családi kirándulásra: a két megyeszékhely közül Veszprémből gyorsabb a Bakonyt megközelíteni, innen egy oda-vissza vonatúttal kiegészülve, a menetidők alapján 1, 3, vagy 5 órás kirándulás tehető meg. Az 1 óra kevésnek tűnik, de pont a Cuha-völgy legszebb részeit, a Porva-Csesznek és Vinye közötti szakaszát lehet bejárni alatta. A 3 órába akár a Fenyőfői Ősfenyves is belefér, vagy egy bővebb, lassabb Cuha-völgy. Az 5 órás kirándulás alatt pedig kényelmesen véghezvihető egy cseszneki várlátogatás is, de nem szabad elfelejteni, hogy nem csak ezekről a túraórákról van szó: az út egyedülálló élménye a hosszas vonatozás a völgy oldalában kanyarogva kis hidakon, viaduktokon és alagutakon át!

Happ Gergely

Túraajálat: Vándorbottal a vasparipáért. A Bakonyvasút Szövetség túrát hirdet a Cuha-völgybe 2011. február 26-ára. További részletek.

Kép, video: bakonyvasut.hu