A Mayday nemzetközi segélyhívás a rádiós kommunikációban. Használják vízen, légi közlekedésben, és a szó háromszori elhangzásakor mindenki tudja, valóban súlyos a helyzet. A háromszori ismétlésre azért van szükség, nehogy félreérthető legyen mondjuk egy „Mayday”-hívásról szóló üzenet. Ugyanis egy indokolatlan Mayday-hívásért az Egyesült Államokban például 250 000 dolláros büntetést és 6 évig terjedő szabadságvesztést is kiszabhatnak.

A bajba jutott hajó legénysége automatikusan felfújódó csónakban várja a mentőcsapatot

A Mayday hívójel Frederick Stanley Mockford ötlete volt, akit 1923-ban a londoni Crovdon reptér rádiós tisztjként akit arra kértek, találjon ki egy jól érthető, összetéveszthetetlen segélyhívójelet, amelyet minden pilóta és a földi személyzet is használhat vészhelyzet esetén. Miként a Crovdon akkoriban forgalmának döntő részét a párizsi Le Bourget reptérrel bonyolította, Mockford a Mayday szót ajánlotta, a francia m’aider "Venez m'aider" "(you) come help me.", azaz „segítség” kifejezés alapján.

A „Seelonce Mayday” hívójel elhangzása tengeren rádiócsendre kötelezi az összes közelben lévő járművet, csak a segítséget nyújtó és a bajba jutott hajó rádiózhat egymással, amíg a "Seelonce feenee", azaz a "rádiócsend vége" üzenet el nem hangzik.

Ukrán hajó igyekszik egy kigyulladt görög hajó mentésére

fotó: exterra