Nádból, vagy szerkezetében hozzá hasonló sekélyvízi növényekből Észak-Afrikában és a Közel-Keleten is számos kultúra, népcsoport épített tutajokat, hajókat. A Tigris és az Eufrátesz közös szakaszán, a Satt-el Arab fertő jellegű térségében csónakokat építenek az ottani nádfélékből (ez ihlette későbbi, a Perzsa-öblön és az Indiai-óceánon vezetett Tigris-expedícióját). Az egyiptomi ókori sírok feltárásából számos, felhajlított orrú, nádhajó-ábrázolás került elő, mivel a nílusi papírusz is alkalmas volt a tengeri járművek építéséhez. A marokkói hajóépítők szintén használtak nádat a hajóépítéshez, ám napjainkban a legjellegzetesebb, élő vízi kultúra és csónaképítés a Bolíviai-magasföldön, a Titicaca tavon jellemző.

A Titicaca-tó a Nap-szigetről. A tavon ma is közlekednek ősi típusú csónakokkal
Kévékbe rakott totora: a Titicaca tavon ez a hagyományos csónakok építőanyaga

Heyerdahl első Ra-expedíciójához nílusi papíruszt használt, marokkói hajóépítők közreműködésével született meg a nagy hajó, és 1969. május 25-én a marokkói Safiból indult útnak az Atlanti-óceánon, bizonyítandó, hogy ilyen ősi módszerekkel is átjárható (volt) az óceán. A passzátszeleket meglovagolva a Karib-térség felé tartottak, azonban a RA I összekötözött nádkötegei útközben fellazultak, a hajó lassan szétázott, szétesett és a július 18-án a nyílt óceánon elsüllyedt (nem is olyan messze ahhoz a helyhez, ahol nemrég az Air France gép a tengerbe zuhant).
A sikertelenég okát kezdetben a tenger szennyezettségével magyarázták, és mindenképpen a mai, modern kor hátulütőit keresték. Egy idő után aztán rájöttek, hogy a probléma a kivitelezésben keresendő. A hajót készítő csoportok egyszerűen nem értettek már megfelelően egy tartós jármű elkészítéséhez. Túl sok idő telt el a nádhajók aktív használata és a 40 évvel ezelőtti építés között…

Totoracsónak és aymara hajósa a Titicaca tavon

Heyerdahl nem sokáig csüggedt, és tanulva a kudarc valódi okaiból olyan hajóépítőket keresett, akik a mai napig kizárólag ilyen járművek előállításával foglalkoznak. A Titicaca-tavi aymara indián hajósok körében lelt rá a megfelelő személyekre, s az ő irányításukkal készült 1970-ben a RA II. Ez már nem ázott szét az óceánon és két hónap alatt sikerült a keresztezés, Barbadosnál épségben partot értek.

A RA II az Atlanti-óceánon

A Ra II vállalkozás Heyerdahl sikeres expedícióinak sorát gazdagítja, és bár tengeri kísérleteivel sehol sem sikerült minden kétséget kizáróan bizonyítania népvándorlási, kulturális kapcsolati elméleteit, kalandjaival, népszerű könyveivel és filmjeivel hihetetlenül sikeres ismeretterjesztő tevékenységet végzett.

A Ra II az oslói Kon-Tiki Múzeum kiállításán

A RA II-t megmentették az utókor számára, ma teljes valójában megszemlélhető Oslóban, a Kon-Tiki Múzeumban (Heyerdahl első, világhírű expedíciója, a Kon-Tiki balsafa tutajjal együtt).

Foto: exterra, wikipedia