A vasúti szakasz megépítése tehát technológiai újítás volt, ugyanakkor a tájépítészet új formáját teremtette meg. Az útvonalon fellépő szintkülönbségeket hidakkal, viaduktokkal és alagutakkal próbálták kiküszöbölni. A 41 km-es szakaszon 16 viadukt épült, melyek közül több kétszintes. Ezen kívül 15 alagút (a leghosszabb majdnem másfél km hosszú) és mintegy 100 híd teszi változatossá a vasúti szakaszt. Az építéskezésen 20 000 ember dolgozott, akik közül ezren életüket veszítették a 6 éves munka során (az áldozatok döntő többségét betegségek vitték el, nem építés balesetek).

A legendás vasút egy szakasza 1900-ból

Tour de Semmering: hegyi befutó

Az 1854-ben átadott szakasz újabb nehézségek elé nézett, ugyanis találni kellett olyan gőzmozdonyt, ami képes megtenni ekkora szintkülönbségeket. Az építkezés kezdete után két évvel rendezték meg a hegyi mozdonyok versenyét, melyben négy típus bizonyult alkalmasnak arra, hogy ezen a szakaszon közlekedhessen. 1854 júliusában hivatalosan is megnyitották a vasútvonalat, és ezzel kezdetét vette a személyszállítás. Az elmúlt, több mint 150 évben nem sok változtatást végeztek a szakaszon, csupán a semmeringi alagutat újították fel 1952-ben.

A vasútvonal megépítése az Osztrák-Magyar Monarchia számára rendkívül fontos volt, hiszen a Semmering-hágón keresztül korábban nem lehetett délre jutni. A szakasz megépülésével azonban Bécsből akár Triesztet is el lehetett érni. Mindemellett a turizmus is fellendült, ami a 20. század második felétől egyre inkább síturizmussá alakult. Napjainkban is közlekedik vonat a semmeringi vonalon Payerbach és Mürzzuschlag között. Ezt a távolságot oda-vissza kb. 18-20 euróért lehet megtenni, ami biztosan megtérül ha ilyen látványos, változatos tájban utazhatunk.

Tájba illő kincs

A Semmeringi vasutat építésekor már a technológia és a természet harmonikus kombinációjának tekintették, így nem is meglepő, hogy 1998-ban az UNESCO Világörökségei közé vette. Két kulturális kritériumnak is megfelelt: az emberiség kultúrájának egyik fontos állomását jelenti az építészet, a technika, a művészetek, vagy a város- és látképtervezés-fejlődés szempontjából; illetve olyan kiemelkedő technológiai megoldást képvisel, ami az emberiség történelmének fontos állomását jelzi.

A 20 schillinges látkép népszerű fotótéma e vonalon

Forrás: www.oebb.at, www.whc.unesco.org, www.semmeringbahn.at,
Kép: Wikipedia,