A városról alkotott sztereotip kép szerint Kazincbarcika a szürke, kockaházakkal telerakott szocialista iparváros mintaképe. Amúgy igaz is, hogy e vidék a rendszerváltás egyik nagy vesztese volt: a nehéziparra, energiatermelésre, vegyiparra épülő gazdaság egyre kevesebb munkást tudott foglakoztatni, s a helyzet később sem sokat javult.

Az új, jelentősebb zöldmezős beruházások elkerülték a térséget, sőt, a 2008-ban kezdődő gazdasági válság foglalkoztatási szempontból igen érzékenyen érintette a helyi gazdaság meghatározó vállalatát, a Borsodchemet is. Ebben a szorongatott helyzetben Kazincbarcika városvezetése gondolt egy merészet, és elindított egy új gazdaságfejlesztési és településiarculat-váltási programot. Bő tíz év után érdemes a mára meglehetősen színessé váló felszín alá nézni: vajon a külcsín milyen belső változásokat indított el?

fot : Barcika Art Kft.
Hogy vidáman induljon az óvodások napja - A város összes óvodája kapott egy kis vidámságot a felújítás során (Gőgös Károly)

Egy csomag chips fontosabb, mint a városod?

A befektetők, a turisták, a diákok és a munkavállalók elcsábításáért a városok között is komoly verseny zajlik, ezért a márkaépítés ezen a színtéren is fontos. De csak lenne, merthogy sok város – főleg a kis és közepes méretűek – ugyanazokat a kliséket és képeket, online stratégiákat és eszközöket használja saját népszerűsítésére. Pedig tudjuk: az emberi agy naponta több ezer kereskedelmi üzenettel találkozik, ellenben mindössze pár százalékukra emlékszik. Éppen ezért a magánszektorban a vállalatok igen sokat költenek márkaépítésre, és világos az is, hogy az emberek nemcsak termékeket, hanem történeteket is vásárolnak. A városok pedig – mint az emberi civilizáció legösszetettebb kulturális produktumai – kínálják, hogy történetként tálaljuk őket. Ám egyáltalán nem minden városnak van professzionálisan kezelt márkája. Ha azonban rákeresünk az interneten Kazincbarcikára, garantáltan a retinánkba ég a változás.

Fotó: Barcika Art
Biciklik és halak a Kolorcity-ben - Kovács G. Tamás alkotása a Dobó téren utalás a város körüli, kirándulásra csábító természeti környezetre

A Kolorcity-sztori

Önmagában egy városi logó semmit sem jelent – mondaná egy marketinges. A márkát támogató, alulról építkező, közösségi szempontú városfejlesztés nélkül pedig a marketingstratégia nem ér semmit – mondaná a városfejlesztő. A kazincbarcikai program kidolgozásába egyaránt bevontak helyi és a térséghez kötődő, de máshol sikeressé vált, a gazdaság- és településfejlesztés, illetve a marketing és reklám területén elismert szakembereket. Az együttműködők többféle tervezési módszert alkalmaztak, végül a „színes város” koncepció győzött.

A színes folytatásért lapozza fel a nyomtatott magazint!