pixabay.com

A Krokodil Dundee több jelenetét is a Top End legnagyobb nemzeti parkjában, az Arnhem-plató szélén fekvő, fél Dunántúl méretű Kakadu Nemzeti Parkban vették föl. Persze nem kint a vadonban, hanem a nemzeti park egyik...

A nagyjából Nyíregyháza méretű ausztrál városról, Darwinról két dolog juthat eszébe a olvasónak: Krokodil Dundee, az ausztrál bozótos (a Bush) furcsa Rambo-ja és Charles Darwin, a város névadója. Mindkét dolog egzotikus világot sejtet…

Darwin Ausztrália egykori kapuja, ahová a távírókábel legelőször érkezett meg, ahol az első londoni repülőjárat landolt és ahol a háromezer kilométeres Stuart Highway véget ér. Az ausztrál Északi Terület fővárosa a Délkelet-Ázsiából érkező számára inkább egy álmos kisvárosra, míg a délről, a Bush-ból érkezők számára maga „New York”.

Legkésőbb általános iskola ötödik osztályában Alsó- és Felső-Egyiptom kapcsán beleplántálják Magyarországon a nebulók agyába, hogy a terem falán lógó térképen a tájékozódás alapját az égtájak (Észak, Dél, Kelet, Nyugat) jelentik, és a lent-fent, illetve a jobb-bal csak a folyók folyása, vagy a domborzati helyzet mentén értelmezhető. (Alsó-Egyiptom egy északi tájolású térképen „felül” van, Felső-Egyiptom pedig „alul”.)

Rozsdaövezet – széles körben használt fogalom a társadalomföldrajzban. Az USA egykori északkeleti, a Nagy Tavak és az Atlanti-óceán között húzódó, a XIX. században kialakuló gyárövezetét emlegetik Rozsdaövezetként, ahol az 1970-es évektől az ipari termelés illetve foglalkoztatás visszaesése drámai mértéket öltött. A folyamat máig tart, legtipikusabb városa pedig az amerikai autóipar egykori fellegvára, Detroit.

A Pao-cang-jan, avagy a Kincstár-domb - Tajpej habár egy csillogó modern világváros, mégis sokfelé láthatunk kisebb-nagyobb földszintes házakból álló meglehetősen szegényes, kaotikus, ám mégis valamiféle egyedi bájjal megáldott zárványokat. A jelenség méreteit tekintve korántsem olyan drámai, mint Manilában vagy Jakartában járva, ám ezek a szegényes zárványok Tajvanon, sőt még Japánban is megtalálhatók.

A világ motorbicikli-állományának majdnem 60%-a van Kelet- és Délkelet-Ázsiában. Ebből Tajvan útjain összesen 13,7 millió regisztrált robogó robog (2017), ami a világ teljes motorbicikli állományának kb. 6-7%-a, miközben a teljes népességszám "csupán" 23,5 millió fő (a világ népességének csupán 0,3%-a). Eszerint 10 lakosra (az idősektől a csecsemőkig) 5-6 robogó jut. Átlagos családokkal számolva ez családonként legalább 2-3 robogót jelent.

...de nevezzük csak „esernyő” évszaknak… Nem mintha bármiért is panaszkodnék, de két napja úgy ömlik az eső, mintha dézsából öntenék. Igazából még ki sem tudtam nagyon menni a lakásból bőrig ázás nélkül, amióta megérkeztem Tajvanra.

GeoGulliver blog info

Földrajz a világ körül

Geográfusként végeztem az ELTE-n, mániám a Kelet. Rengeteget utaztam a poszt-szovjet térségben továbbá Kelet- és Délkelet-Ázsiában illetve Ausztráliában. Fél évet éltem Kijevben, egy évet Japánban, másfél évet Tajvanon. Mivel magasságom a két métert is meghaladja, Gulliverként járom be ezeket a világokat. Szerencsémre a mániám a munkám, regionális földrajzi kutatásokkal foglalkozom az MTA Földrajztudományi Kutatóintézetében, emellett rendszeres szerzője vagyok a Földgömb magazinnak is.

Az ezernyi vlog és blog között régóta hiányoltam egy igazi földrajzi tudományos-ismeretterjesztő oldalt, ami nem csak utazásról, életmódról, nem csak a természet világáról, vagy a kulturális illetve kulináris élményekről szól, hanem ezek keverékébe becsempészi a geográfus látásmódját is.

Hírlevél feliratkozás

Támogatóink, együttműködő partnereink