Így köszönte meg francia főnöke Marjan Maroltnak, a ljubljanai városi méhészkedést ösztönző program egyik „nagykövetének” és egy nemzetközi bank munkatársának a méhkaptárok telepítését a bankszékház tetején.

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc
A bank tetején – Munkatársak által készített dizájnkaptárak és négyévszakos virágoskert. A szlovén főváros erősen zöldül: föld alatti, szelektív hulladékgyűjtő pontokat és házhoz menő gyűjtőrendszert építettek ki, az autókat kitiltották a belvárosból, sőt, még az ott lakók sem hajthatnak be, cserébe a központ tele van bringával, biogázüzemű buszokkal és elektromos taxikkal

Amikor benyitunk Marjan irodájába, egyértelmű, hogy a kollégák tudják már a dörgést: ismét vendégek érkeztek, hogy megcsodálják a tetőn lévő kaptárokat. Az ablak elé sámli kerül, kilépünk a tekintélyes méretű, napfényes tetőre. Alattunk nyüzsög a város, körben nagy épületek és felhallatszik a lenti kávézó zsivaja. Marjan kéri, hogy a fal mellett várjunk kicsit, mert augusztus végén óvatosnak kell lenni a méhekkel, hiszen nem biztos, hogy elég táplálékot találnak ebben az időszakban. Teljesen nyugodt nem leszek, hiszen tőlem 4 méterre több ezer rovar dolgozik serényen. Gyorsan felméri a helyzetet és jelez: a 6 szép kaptár méhei dolgoznak, nem érdekeljük őket.

A kaptárakat régi szlovén szokás szerint díszes előlapok fedik, ezeket a bank munkatársai készítették ljubljanai motívumok felhasználásával, akárcsak a kaptárak előtti kiskertet.

Bár a napi feladatokat egy külső méhész végzi, Marjan fél szemmel azért állandóan a kedvenceit lesi. Megteheti, a kaptárak telepítése, azaz egy éve munkájának hivatalosan is része a méhészkedés. A felügyelet mellett havonta sétát vezet kollégáinak, akiknek már minden aggálya elmúlt, a méhek nem okoznak fennakadást a környező irodák életében. Nem repülnek be az ablakon, hanem nagy erőkkel repülnek rá az innen elérhető környező fákra.

Fotó: Szigeti-Böröcz Ferenc
Marjan Marolt munka közben ellenőrzi kedvenceit – A szlovén főváros szemléletformáló munkája példaértékű. Ennek tudható be, hogy a szelektíven gyűjtött hulladék aránya 2017-ben elérte a 67%-ot, míg az EU-s átlag csupán 42%

A bank pedig időközben rájött a dologban rejlő marketingértékre is – a megtermelt kb. 120 kg mézből kiváló reprezentációs ajándék lesz: belső képzéseken a méhek kapcsán sokkal egyszerűbb fenntarthatósági kérdésekről érdemi vitát folytatni, az ügyfélszinten pedig hatalmas céges plakátok hirdetik, hogy mi folyik az épületben pár emelettel fentebb. Sőt, most már egyes banki termékek reklámjában is feltűnnek a szorgos rovarok. Marjan egyébként örülhet: hamarosan megérkező új – nem mellesleg magyar – főnöke szintén lelkes hobbiméhész!

Mit keresnek a méhek a városban? Olvasson tovább a nyomtatott magazinban!