Balaton „lenyaralása”-jelenség teljesen elhomályosította az emlékképet, hogy a turizmus totális térhódítása előtt milyen egyéb céllal és módokon használta a kor embere magát a Balatont és erőforrásait. Ennek egyik sajátos adaléka, hogy 2013 óta az utolsó, régmúltba visszanyúló, hagyományos tevékenység, a halászat is tiltott a tavon
Felolvadtunk
A klímamelegedés egyik alapvető jele a telek enyhülése. Korábban a tél beköszöntével egy szinte teljesen másik világ, egy másik üzemmód kezdődött a tájhasználó és -formáló, no és a szórakozni vágyó ember életében. Ez főleg a vízpartokon, és kiváltképp a Balatonon sajátos tevékenységeket meg persze bukásokat is szárba szökkentett. Mai szemmel szinte hihetetlen, ahogy eleink a hasznukra tudták formálni a zord és kemény téli világot. A kiváltságosoknak persze jutott idő a szórakozásra is: a Balatonnál már a reformkortól kezdődően megjelentek a téli világ szabadidős tevékenységei is, ami szinte kizárólag a vízfelületek befagyásából adódó csúszkálási lehetőség minél szélesebb körű kihasználását jelentette.



Jégszomj
A téli világ életre hívott olyan mesterségeket, amelyek ma már – első hallásra – szinte nevetségesnek tűnhetnek. Az egyik ilyen a jégvágás, ami lényegében „jégbányászatot” jelentett, s még az 1970-es években is űztek. Mikor kellő vastagságúra hízott a jég, arra alkalmas helyen és eszközökkel nekiálltak azt megfelelő méretűre darabolni, a terméket azután jégvermekben halmozták fel. Erre nagy szükség volt, sokan várták epekedve a megfelelő jégtermést. Az uradalmak és a korabeli vendéglátóipar például ezzel hűtötte mindenét, így nem volt mindegy, hogy rendesen befagyott-e a tó, vastag-e a jég. Különösen fontos volt ez a balatoni turizmus számára, ami komoly „jégszomjat” okozott a térségben. A korabeli kocsmák is fejtett jéggel működtek: a pultba, avagy söntésbe süllyesztett hengerekben (aminek a peremén hitelesített fémmerítő lógott) állt a bor, amit jég vett körül. A sör külön fahordókban ugyanígy hűlt (messze még az üveges sör), a jeget pedig a kocsma pincéjében szalmával letakarva tárolták. Az üzemszerű jégtermelés és tárolás is nagy hagyományú, de a háztartási felhasználás sem elhanyagolható furfang.

Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek