Történelmi ellentmondások, szegénység, katonai elnyomás és vallási szembenállás. Nem szép nyitó szavak, ha Kína egy egyébként igen érdekes táját vizsgáljuk, de ez a xīnjiāngi valóság: mindennapos küzdelem az etnikai megmaradás jegyében
![Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p76-img1.jpg)
Úton Xīnjiāngba
A kínai kormány 20 éve indította el a nyugati országrészt felzárkóztató programját, a Nagy Nyugati Fejlesztési Tervet. Ezzel 6 tartomány (Gansu, Guizhou, Qinghai, Shaanxi, Sichuan és Yunnan), 5 autonóm régió (Belső-Mongólia, Guangxi, Ningxia, Tibet és Xīnjiāng) és egy törvényhatósági és kormányzói tartomány (Chongqing) infrastruktúráját szeretnék a kelet-kínai tartományok színvonalára fejleszteni, és persze gazdasági szempontból messzemenően aktívvá is tenni e területeket.
Az érintett térség Kína területének 70%-a – majdnem akkora, mint egész Európa! Nem nehéz elképzelni, mekkora anyagi, logisztikai és bürokratikus erőfeszítést igényel e ma is zajló megaprojekt, hiszen szinte a semmit kell valamivé fejleszteni.
A beruházások egyik látványos eleme a Kínai Népköztársaságot átszelő gyorsvasúthálózat kiépítése. Maga a nyomvonal nagy átfedést mutat az ókori Selyemút itteni szakaszaival.
![Kína-idegen – A helyi állatvásárok jellegzetes belső-ázsiai hangulatban zajlanak – távol a kínai szokásrendtől. A birkákra, tehenekre, lovakra és tevékre kötelező az alkudozás Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p78-img1.jpg)
Keletről startolva a több mint 300 km/órával közlekedő vasúttal is két teljes napot vesz igénybe a kínai vidék átszelése. Eközben először egy modern űrhajóban érezzük magunkat, ám pár óra elteltével a valóság felülírja e fikciót. A hálóvagonok szűkösek és a táj is egyhangú, mert az Ürümcsibe tartó út több mint felét félsivatagokban, száraz pusztákon tesszük meg. Kietlen, hatalmas lösz- és homokkő síkságok szegélyezik a vasutat, s csak a távvezetékek és a szélerőműparkok végeláthatatlan sokasága duzzad erdőséggé – ameddig a szem ellát. (Már ha egyáltalán láthatóvá válik a táj, mert a szmog és a szél által könnyen elragadható, lisztszerű finomságú, természetes löszborításból táplálkozó finomszemcsés, ködszerű porfelhő errefelé mindennapi légköri jelenség.
Az egészségügyi határérték többszörösét meghaladó szállópor-koncentráció főként az intenzív szén- és szénhidrogén-bányászat és -feldolgozás sara, és persze azért is igen komoly probléma, mert a központi kormány elsősorban nehézipari parkok telepítésével fejleszti a vidéket.)
![Külszíni fejtés – A kőszénbányák fejtésterületei tucatjával sorakoznak Xīnjiāng nagyobb városai környékén. Mellettük hatalmas hőerőművek létesültek, hogy a helyben feldolgozott nyersanyaggal termelt áramot azonnal a keleti nagyvárosokba irányíthassák Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p78-img2.jpg)
![Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p79-img1.jpg)
![Iparterület – Xīnjiāng és a szomszédos Gansu rejti Kína szénhidrogénvagyonának döntő részét, így e tartományokban hatalmas és látványos az ipari jelenlét Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p80-img2.jpg)
![Drága és gyors – A szupervonatok percre pontosan közlekednek, ám egyelőre csekély kihasználtság mellett, mert a jegyárak igen borsosak – legalábbis a virágzó gazdaságtól távolabb élőknek. Xīnjiāng Kína legszegényebb tartománya, GDP-je a pekinginek csupán 30%-a Fotó: Ézsiás Tamás](/images/cikkek/2020/03/p80-img1.jpg)
Össznépi muszlimmegvetés, ujgurisztáni kórkép, ujgur-magyar: két testvér? Az izgalmas részletekért lapozza fel a nyomtatott magazint!
![](/images/cimlapok/foldgomb-2020-03-04.jpg)
Amennyiben rendszeresen szeretné olvasni lapunkat, fizessen elő kedvezményes áron!
Előfizetek