Sok gyermekkori emlék köt a Tapolcai-medencéhez. Nem csak Ódörögd, de a Haláp-hegy és az uzsai bazaltbánya is emlékezetes helyszínek. Gyönyörű, hófehér, bazaltüregekben ülő nátrolitokat gyűjtöttünk még itt 25 évvel ezelőtt. Nem meglepő, hogy annyira vártam ezt a szakaszt...

A Fjällräven Vándortúra negyedik napján a Kőtengeren és néhány tehenészeten átvágva megérkeztünk a Tapolcai-medence legszebb tanuhegyei közé. Kevés ennyire magával ragadó vidéke van hazánknak.

A táv kb. 27 km-esnek ígérkezik. Felmászunk majd a Hegyesdi vár romjaihoz, aztán rövid síkvidéki túra után a Csobánc várához is felkaptatunk, mielőtt elérjük esti táborhelyünket Káptalantótin.

Fotó: Heiling Zsolt
A kőtenger szikláiban megbúvó madáritatók ma már szakkifejezéssé váltak

Megigéző Hegyesd – a mutáns vakondtúrás

A Kőtenger sziklái igazán csodálatosak, de varázsuk eltörpül a hívogató tanuhegyek ígéretéhez képest. Annál kiábrándítóbb, hogy – mivel utunk először Hegyesd faluba vezet – a hegy csúcsa csak kacérkodik velünk balról, mi pedig a betonflaszteren rójuk a kilométereket a tikkasztó hőségben. Nem ok nélkül, hiszen egy majorság teljesen elzárja a hegyre vezető utat.

Fotó: Heiling Zsolt
A természet tekintete – Hegyesdhez közeledve a táj nem veszi le rólunk a szemét. Néhány instaszűrő és egészen drámai kép kerekedik az útszéli látványosságból

Megérkezvén a faluba rövid pihenő után nekivágunk a hegynek. Mit is mondjak..., mókás a turista út: átvágva egy mezőn, az ösvény két kerítés között vezet, mintha egy karámban mennénk. Majd le és utána hosszan fel. De nem akárhogy: lépcsőn. Ha megboldogult nagyapám – aki könyvelő volt – most velünk lenne, bizonyára meg tudná mondani hány lépcsőfok vezet fel. Így be kell érnie olvasómnak azzal, hogy: sok.

A hegyet borító csöppnyi erdőség védett, vadregényes terület és egészen a csúcsig elkíséri a felfelé baktató vándort. Annál nagyobb katarzist jelent, amikor a fák közül előbukkan a régóta áhított kilátás.

Már csak egy néhány méter magas sziklasüveget kell magunk mögött tudni és fent állunk a csúcson. 281 méteres magasságát aggódva írom le magashegyrajongó barátaim furcsa tekintetétől félve, azonban a látvány páratlan. A szinte teljesen szabályos kúp tetején egykor vár állott, melynek ma már tényleg csak a romjait lehet felfedezni.

Fotó: Heiling Zsolt
Az erdőn keresztül lépcsősor vezet a Hegyesdi vár romjai felé
Csúcsleves készül – Nehéz elképzelni, hogy a csöppnyi magaslatot egy egész vár birtokolta. Ha még néhányan elővennénk a főzönket meg is telne a kis tisztás a hegy csúcsán...

A csúcs oly kicsiny, hogy utánajártam milyen vár is lehetett itt egykoron. Feltehetően a tatárjárás után épült a 13. század második felében, mely csak gyalogság befogadására lehetett alkalmas. 1282-ben említi először a veszprémi káptalan egy irata. A környék földesurai sűrűn váltották egymást. Az erősség pályafutása aztán sok más várunkkal ellentétben a török időkben ért véget – amikor is az itt állomásozó katonák hosszú időn át rettegésben tartották a környéket. Visszafoglalása után azonban újjáépítésre alkalmatlannak találták, és felrobbantották.

Talán a hely épp ennek köszönheti romantikáját. Mintha csak egy mutáns vakondtúrás emelkedne a Tapolcai-medencében – mégis magával ragad a sűrű erdő szelleme és a csupasz csúcson megbúvó várfalmaradványokon elénk táruló látvány.

Fotó: Heiling Zsolt
Diszel felé haladva még vissza-vissza tekintünk Hegyesdre. A vörös talaj és a tócsák igazán festő előteret kölcsönöznek a szabályos vulkáni kúpnak

Délibábos Kánaán, siklóernyős Csobánc

Fájó szívvel hagyjuk ott a csúcsot, de ma még a Csobánc is vár bennünket. Nem kisebb vonzerő a beígért borkóstoló a hegymenet előtt. Lebaktatunk hát, és a hegy lábát körülölelő tölgyesből kibukkanva Diszel felé lépkedünk a kíméletlenül tűző nyári napsütésben. Ekkor már igencsak kerülget az éhség és – mint profi túrázók – még egy nyomorult müzliszeletet sem hoztunk magunkkal.

Diszel házai a távolban már-már délibábként tűnnek fel az eléhezés küszöbén. Magamban pedig azon morfondírozom: vajon édesapám jóbarátjának telefonszáma – akinek itt van szőlőbirtoka – el van-e mentve arra az esetre, ha már a lelkünket készülünk kilehelni.

Aztán újabb délibábként egy kávézó kúszik be az éhségtől még épphogy működő periférikus látóterembe: Kávéház a Vörös Lóhoz. Rendben, de most a kávéval nem vagyok kisegítve, de talán egy szelet torta helyreállítja a vércukorszintemet. És láss csodát, a kávéház valójában maga az oázis a sivatagban. Levendulás sörtől a kovászosuborka levesig minden kapható, ami a mai kézműves, hipszter-gasztró kötelező kelléke. De cinizmusomat félretéve a kiváló konyha, a nagyszerű környezet és a kedves vendéglátás majd’ másfél óráig rabságban tartott bennünket az egykori vízimalom oldalában kialakított teraszon.

Fotó: Heiling Zsolt
A fás-ligetes mezőn megbúvó Kávézó igazi oázis a vándornak
A kávézó belseje sem nélkülözi az odafigyelés – Kávéscsésze gyűjtemény, antik bútorok, házi készítésű méz és lekvárok a polcokon. A finom részletek jó előjel, az étel is ízletes kell legyen!
Jóllakottan, indulás előtt – a terasz helyén az alattunk folyó patak hagytotta malomkerék forgott egykoron

Jóllakottan és nehezen indultunk tovább Csobánc vára felé. A magam részéről egy látványelemmel is megelégedtem volna a nap során. Azonban, ahogy a Balaton víztükre bekúszott a Tóti-hegy és a Badacsony lankái közé, kárpótolt a kaptatóért. Kicsit időzünk a csúcson és bámuljuk az alattunk suhanó siklóernyősöket, majd irány lefelé. Az elmaradt borkóstolás már nem is jut eszembe a lefelé vezető úton. Gyors szintvesztés után hosszasan baktatunk a szőlőbirtokok között mire elérjük az esti táborhelyünket, Káptalantóti focipályáját. Nagyon elkalandoztunk, ismét szürkületben érkezünk meg.

Fotó: Heiling Zsolt
A Csobáncról lefelé elénk tárul másnapi célpontunk, a Tóti-hegy és a Badacsony – háttérben a Balaton víztükrével. Szembe jövet siklóernyős kapaszkodik fel a magaslatra
Itt még békés a tábor a káptalantóti focipályán, a buli még csak most következik
A többiek már a zöld gyepen “ohhhhhm”-ot mormolnak, mások az esti zenés tábortűzhöz készülődnek a kitelepült borászat kínálatában válogatva. Gyorsan felverjük hát mi is sátrunkat, és a maradék száraz pizzát falatozva eszünkbe jut a délibábos diszeli kovászosuborka leves és a tejfölös dödölle…

Már csak az utolsó nap van hátra…

Ha lemaradtál az első három napi beszámolóról, itt olvashatod el a FjällrävenVándortúra első, második és harmadik napi bejegyzését.