Miután felcseperedtem azt tűztem ki célul – mérnök fejjel meglehetősen didaktikusan –, hogy kívülről haladunk befele. Először a távoli helyeket fedezem fel: Chile, Tibet, Új-Zéland, Kanada stb... aztán ráérek nyugdíjas koromban megismerni kishazám eldugott helyeit, amik addig nem jönnek szembe valami egyéb, kötelező program keretében.

Hát a Kab-hegy most "szembe jött". Sátortáborunkból kiváló kilátás nyílt az egykori vulkánra. A Vándortúra második napján a kukoricásban bandukolva végig szemeztünk egymással, miközben fáradtan próbáltuk felvenni a napi ritmust Tenczer kollégával. Gábor egyébként itt is dolgozott: a túráról készült video kezdő képsora pont ekkor készült!

Fotó: Heiling Zsolt
Végeláthatatlan kukoricás – a túrázó nem túl lelkes az egyhangú menet alatt. Főleg, ha a napsütés következtében az agylágyulás garantált!

Kinizsi birtok

A mezőn hosszasan bandukolva a cél lebegett a szemem előtt. Bár az út itt nem túl izgalmas, és még csak a második napnál járunk – amikor is az ízületek még nem melegedtek be eléggé – mégis, ha Kinizsi egy csatát sem vesztett élete során, hát akkor mi is lelkesen fogunk bevonulni Nagyvázsonyi várába. Sajnos az öreg hadvezérrel személyesen már nem találkozhattunk.

Közben azon morfondíroztam, hogy a Balaton északi partján, Kinizsi földjén –, ahol eddig még egy darab komlót sem láttunk, szőlőt annál inkább – miért is neveztek el sört róla.

Fotó: Heiling Zsolt
Róka-blog díszlet – Az öreg róka ház alkotói valószínűleg nem sejtették, hogy a rókás-túra erre halad majd egyszer. De a ház lakója, hogy az időt elüsse addig is amíg a túrázók ide érnek, beköttete a tányérostévét.

Persze a Kinizsi sör népszerűsége ma már a múlt homályába vész, de a nagy hadvezér emlékébe lépten-nyomon belebotlunk utunk e szakaszán.

A Nagyvácsonyi Vár turisztikai forgalma nem volt méltó hadvezérünk nagysághoz. Mi persze örültünk, hogy nem tobzódnak a buszos turisták a környéken. Mert hát a turistát igazán egy dolog zavar mindenhol: a még több turista.

Vár a vár – Kinizsi szobra őrzi az egykori erődítményt
Maca ház – Hogy a név mire utalí? Csak találgatni tudunk. A vár melletti vendégház feliratának már csak a nyomai fellelhetőek... Vajon a vállalkozás fuccsolt be, vagy Nagyvázsony nem elég vonzó helyszín a turistáknak?

De kanyarodjunk vissza hősünkhöz. Kinizsi kora igazi celebje lehetett, hiszen élete összes csatjában győzelmet aratott. Hűsége jutalmául Mátyás király a Budáról Itáliába vezető út mentén található Vázsony várával jutalmazta meg. Emléke átszövi a környéket. Így első pihenő állomásunk is a Kinizsi vár mellett volt. Hol máshol, mint a temető kapujában. Megpihentünk hát, ha nem is örökre – ezt közös döntéssel máskorra halasztottuk. Utunk innen egy az erdőben megbúvó romos szentélybe vezetett. Az egykoron pálosok otthonául szolgáló romos falak ma már csak Kinizsi sírját rejtik.

Fotó: Heiling Zsolt
Fák közé rejtőzve – A pálosok egykori otthona igazán vadregényes hangulatot áraszt
A nagy hadvezér sírja, melyet az amatőr kincskeresők már korábban kifosztottak. Sisakja és kétélű pallosa később a Nemzeti Múzeumba került

Kisvártava hazánk egyik legrégebbi pálos kolostora akadt utunkba, akár csak egy "fentezi" film díszlete. Az erdő benőtte a régi falakat, mégis egy kis fantáziával könnyű elképzelni az egykori épületegyüttest. Szinte hallom a szerzetesek bocskorának surranását a mohos köveken, ahogy a Tálodi kolostor melletti ciszternához igyekeznek vízért. El is időzünk egy darabig e varázserdőben, melynek hangulatát ugyan megtöri a gyereksereg zsivaja, akik valószínűleg osztálykirándulásra érkeztek a helyszínre.

Fotó: Heiling Zsolt
Már csak a szereplők hiányoznak, a díszlet adott – akár forgatási helyszínként is megállná a helyét a tálodi pálos kolostor romja.
Vízbázis – gondosan kialakított ciszternában gyűjtötték a rend tagjai a vizet, melynek mikroklímája valódi felfrissülést hoz a megpihenő vándornak

A művészetek völgye

No nem a fesztiválra érkeztünk... A nyári szabadtéri zenei rendezvények nagy rajongójaként először szidtam is a szervezőket, hogy miért a kapolcsi fesztivál után pár nappal kell megérkeznünk a második napi szállásunkra, így lemaradva a koncertekről... Aztán hamar újragondoltam a dolgot. A vándortúra és a fesztiválozás nyilván két különböző műfaj. A Művészetek Völgye romjaival azonban így is lépten nyomon találkozhattunk. Némi szomorúsággal töltött el, hogy a vendéglátóipari egységek száma szinte a nullára csökkentek a zárást követően, de kárpótolt Csórom-pusztai szálláshelyük varázslatos hangulata és az esti tábortűz.

Fotó: Heiling Zsolt
A nap csúcspontja: az esti kajaosztás – Ezúttal a Fjällräven kollégái szervírozásában. Kriszta a raguért, Beszkó a kovi ubiért felel. A HACCP tanusítványt ugyan nem kértem el, de a gumikesztyűk fokozott odafigyelésről árulkodtak
Vega vacsora – a birkák is a vacsorára készülnek, akár egymás hátára is felugranak egy jó falatért

Szevasz fa!

Az esti extra program valódi meglepetéssel szolgált. Vendégeink voltak ugyanis a HelloWood munkatársai, akik körbevezették az érdeklődőket a szállásunk melletti alkotótáborban. Frissítő volt a kontraszt a takaros szőlőbirtokok épületei és a HelloWood, kortárs építészek alkotta faépítményei között. A tábori munka közben rengeteg hulladékfa keletkezett, melynek funkciója különleges.

A résztvevők ugyanis az esti tábortűz mellett erre írhatják fel – név nélkül – kérdéseiket, melyek válaszra várnak. Utána a tűzbe velük!

Fotó: Heiling Zsolt
Lakhelynek tervezve – két hálószobával, társalgóval. A nemzetközi csapat a legjobbat akarta kihozni a fából... Fáradt túratársaink arca nem tükrözi a hely pezsgő szellemiségét...
Fotó: Heiling Zsoltí
Mobil otthon – a projekt törzsi szokásokat kívánt feleleveníteni, mely során a ház szalma teteje modul szerűen szétszedhető és egyszerűen költöztethető
Fotó: Heiling Zsolt
Party time! – az idei tábor vezérfonala a fesztiválozás volt. Ehhez kapcsolódóan készültek el a fa installációk. Kissé kiábrándító, hogy a Művészetek Völgye alkoholgőzös látogatói trollkodásai miatt a tábort biztonsági őrökkel kellett őriztetni és jónéhány szerkezetet előrelátásból megcsonkitottak
Zenélő kerék – Kedvencem a hangszereket magábafoglaló zenélő-guruló alkalmatosság, mely sajnos konstrukciós hiba miatt tengelytörést szenvedett. Így ottjárunkkor elmaradt a muzsika

Bevallom, újságíró vénámmal nem tudtam hova tenni, hogy miért van szükség az anonimitásra az építész szubkultúrában, és magam inkább élőben tettem fel a kérdéseimet vendéglátóinknak. Például azt, hogy miből működtetik a táborokat, hiszen ez egy igen költséges mulatság. A válasz nem váratott magára. A HelloWood tervezőirodája alkotásaival például számos fesztiválon is találkozhatunk. És a lényeget se felejtsük el, ami igazán felkeltette barkácsoló énem figyelmét: Budapesti műhelyükben, baráti árú havi bérlet fejében használhatók a gépek és még segítséget is kaphatunk a munkához...

Fotó: Heiling Zsolt
Tábori idill – Apa hozzak sört? Legklasszabb táborhelyünkön valóban meghitt volt a hangulat a tábortűz mellett. Ugyan fákra írt kérdések nem kerültek végül a tűzre, de egy-egy doboz sör elő-elő bukkant mindig valahonnan...

Visszatérve a táborba körbeüljük a tábortüzet, de további kérdések már nem lobbannak lángra... Én már a harmadik napi távon merengek, hiszen most következnek csak az igazán látványos részek... Még három nap van hátra...