Érkezése után tudta meg, hogy a kínai újévi ünnepek egy hónappal hátráltatják „generális útlevele” kiállítását, ezért úgy döntött, hogy először csak egy kisebb útra indul: Sanghajból lemegy Hangcsouba, majd a Taihu felé fordul, és így érkezik vissza. Mesteréhez, Lóczy Lajoshoz január 28-án írt levelében ecsetelt, tervezett nagy útját – miszerint Vuhunál eléri a Jangcét, felhajózik rajta Hankouig (ma Vuhan része), azután észak felé átvág a Huai-hegységen, hogy 500 km-t megtéve elérje a Hoang-hót, és ezen is felhajózzon, amíg csak lehet – bizony későbbre kellett halasztania, miután megjött Pekingből a „generalpasszusa”.

Pénzügyei csak tovább tetézték bajait. Az 1500 forintnak, amivel nekivágott az útnak, már csak alig a harmada volt meg. Lóczy ugyan megígérte, hogy küld pénzt, de bizonytalan volt, hogy pontosan mikor és mennyit tud szerezni számára: „…nagyon rossz hangulatban vagyok… – írja naplójában február 6-án. – Gyönyörű napos idő van, remek tiszta száraz levegő, igaz, hogy hideg, s nekem itthon kell ülnöm, nem mehetek tanulmányozni emmiatt az élhetetlen pénzkérdés miatt.” Február közepére úgy döntött, hogy a „magával hozott pénze utolsó romjaival” is nekivág a kisebbik útnak.

„Kedves Princzipálisom! – írja február 16-án. – Sem egy sor levél, sem pénz, semmi sem jön Europából, ha a Mennyasszonyom nem írna minden héten, bizony azt hinném, hogy a görögök elfogdossák az europai póstákat. […]

Utamhoz már minden készen van, csak szolgám hiányzik, de reménylem, hogy még ezen a héten hátat fordíthatok Shanghainak, nem bánom, mennék már gyalog is, csak mehetnék, minden idegem tótágast áll már […] NB. Ha a pénzem folyóvá lett, kérem kedves Princzipálisomat, ne sajnálja telegrafikus uton küldetni a konzulatushoz.”

Cholnoky végül február 22-én, egy langyos hétfő este indult útnak egy 14 m hosszú kínai házhajón szolgájával, Tonggal és öt matrózzal. A Jangce deltájának csillogó rizsmezőit utak helyett „véghetetlen kusza”, ugyanakkor „végtelen csöndes” csatornák hálózták be, ahol „a zörgő szekerek helyett némán vitorláznak a hajók”. Cholnoky is végig a csatornákon haladt „houseboat”-jával. Akadályok persze bőven akadtak: „Egy helyen egy összedőlt lépcső romjai voltak elszórva a mederben, alig tudtunk átvergődni – jegyezte fel naplójában február 28-án. – Aztán jött egy híd, oly szűk, hogy csak épen átfért a hajó de ugy, hogy 8 segédmunkás, embereimmel együtt 14-en tolták, emelték, taszigálták. De ezután jött a legrosszabb. Egy híd előtt a fal egy darabja bedőlt s csak a kövek kiszedésével tudtunk tovább menni.” Március 2-ára érték el Hainingot.

Cholnoky egy csodálatos tünemény megfigyelése és lefényképezése miatt érkezett ide, melyről a kínai híradások mellett az angol tengerészeti hatóság is tudósított 1888-ban, „de természetvizsgáló mindeddig nem tekintette meg”.

A franciák mascaret-nek, az angolok tidal bore-nak nevezték. Cholnoky „a szökőár és az özönvíz összekombinálása alapján” özönárként utalt rá (ma torlóárnak hívjuk): „Ez az özönár nem más, mint a rendkívül magas dagályhullámnak tarajzó formája. A dagály nem emelkedik az öbölben lassan, fokozatosan, mint egyebütt, hanem mintegy 3-4 m magas víztorlasz alakjában gördül be”. Március 3-án „reggel kilencz órára kimentem a tengerpartra, lesni a maszkarét – olvashatjuk naplójában. – A hullámfal nem jött olyan sebesen, mint gondoltam volna, kényelmesen vehettem három fényképet.” Önéletírásában, amikor számba veszi kelet-ázsiai utazása legfontosabb eredményeit, első helyen említi az özönár megfigyelését: „A Cien-tang-kiang folyó torkolatában és a Hang-csou-öbölben jelentkező özönárról, vagyis átbukó hullámmal berohanó dagályról először én készítettem fényképeket, s én ismertettem meg a tüneményt egész valójában.”

Fotó: Leviczki Anita
Szigethegy a Nagy-csatornánál – „1897. Márczius 5. – Mielőtt a nagy csatorna délnek fordult volna [Vu-ling-kiao közelében], beirányoztam hegyeket… M különálló hegy, melyet le is rajzoltam”. A Jangce deltája ugyanis nem „egyhangú megszakítatlan síkság, hanem sok apró kis különálló hegy emelkedik rajta – magyarázza Cholnoky A Sárkányok országából című könyvében. – Ezek valamikor olyan apró, elszórt szigetek voltak, mint a …Csu-san szigetek. Amint a folyó újabb és újabb hordalékot rakott le a tengerbe, egy-egy ilyen sziklaszigetet mindig hozzácsatolt a szárazföldhöz.”
Fotó: Leviczki Anita
Élő romok között – „1897. Márczius 14. – …a Nagy csatornába értünk s ezen mentünk fel egész Wu-tyang-sziénig [a térképen: Vu-kiang]. A nagy csatorna egész hosszában egy élő rom. …lefotografáltam a város faláról tekintve azt a 46 nyílású kő ívhidat, mely a pagodától és a kolostortól a városba vezet. Mindez tanuskodik a város hajdani fényéről, most szomoruan fest a félig romba dőlt pagoda…” Cholnoky a rajzot a naplójában említett saját fényképe után készítette Wujiangban a ma már romos Chuihong hídról – az elhanyagolt híd 1967 májusában omlott össze
Fotó: Leviczki Anita
Fotó: Leviczki Anita
Dagály nézőhely Hainingnál – A város előtt hatalmas partvédő falak húzódtak, a fal tövében pihenő vitorlás hajókat pedig félkörösen kiugró rőzsesarkantyúk védelmezték az özönár első rohamától. Cholnoky egy ilyen sarkantyúra állt ki 1897. március 3-án, hogy lefényképezze az özönárt – tudomása szerint elsőként a világon. A távolban is látszik egy ilyen sarkantyú, a több száz éves Zhan’ao pagoda előtt, melyet a dagály istenének kiengesztelésére emeltek. A világ legnagyobb torlóárja megtekintésére napjainkban már tízezrek gyűlnek össze a szeptember végi Haining Tidal Watching Festivalon

Hainingból továbbhajózva eljutott egészen a „Tung-pa” hajócsúsztató zsiliphez. Első útjáról március 30-án, este 5 órakor ért vissza Sanghajba. Április 1-jén a pénze is megérkezett: „…reggel kaptam értesítést, hogy részemre 2000 forint telegrafáltatott s az a legnagyobb aggodalom közepette égből csöppent remedium volt, mert utolsó fivepounds papíromat váltottam fel megérkezéskor” – írja köszönőlevelében Lóczynak.

Fotó: Leviczki Anita
Fotó: Leviczki Anita
Az özönár érkezése – „Nemsokára távoli, tompa moraj volt hallható, mint közelgő égiháború távoli, szakadatlan mennydörgése. Majd a nyílt tenger egyenes-vonalú horizontján fehér csík tűnt fel. A közelgő özönár homlokfalának tajtékzó habjai! A moraj folyton erősödött, a hatalmas víztorlasz egészen közel jött s az első fényképet készíthettem róla.” Az özönár metszete: I – a dagály áradó vize, D – az özönár átbukó hullámfala, A – az apály szabályos állóhullámai