A 20. század második felében zajló, intenzív szovjet iparosítás Szibéria belső területeinek életében is határozott változást hozott. 1954-ben megszületett a döntés az Angara folyón létesítendő vízerőmű megépítéséről, mely 1961-re el is készült, és 1967 óta teljes kapacitással üzemel. A BAM-vonal első, Bratszkot elérő szakaszának átadására is ekkoriban, 1958-ban került sor, ezzel – a transzszibériai vasúthoz történő közvetlen csatlakozással – az itt előállított ipari termékek szállítására már vasúton is lehetőség nyílt.

Fejes István
Nem csupán duzzasztómű... Így nemcsak a hajózhatóságon javít, hanem a BAM-vonal és -főút is itt keresztezi az Angarát

Egy ekkora projekt mindenhol komoly hatással bír a természeti és társadalmi környezetre is, s nem volt ez másképp ebben az esetben sem: csaknem 250 falut, fél tucat várost és ipari üzemek egész sorát kellett kitelepíteni a területről. Érdekesség, hogy a Bratszk elnevezés már a duzzasztómű megépítése előtt, ill. után sem egyetlen települést jelölt: napjainkban is inkább egy nagyobb agglomerációról beszélhetünk, semmint egységes városszerkezetről.

Milyen kulcsszerepek hárulnak az építményre a térségben? Olvassa el a nyomtatott magazinban!