Izland – mintegy elszigeteltségének köszönhetően – az ember által az egyik legkésőbb benépesített, nagy sziget. Már a vikingek 9. századi megjelenése előtt éltek itt ír vagy skót remeték, de azért túlnépesedéstől nem kellett tartani. A halászat már akkoriban a szigetlakók alapvető megélhetését jelentette, bár sokáig csak saját fogyasztásra fogták a halat.

Az izlandi halászat történetének megismeréséhez elég a 15. század elejéig visszatekinteni, mivel a megélénkülő kereskedelem nyomán ekkorra futott fel igazán a szárított tőkehal iránti külső kereslet.

Fotó: Heiling Zsolt
Tiszta, izlandi levegőn szárítva – az évszázados hagyományokat őrző halszárító szerkezetet még ma is használja néhány cég, hogy kiemelkedő minőségű terméket állíthason elő. Erről a turistáknak felállított tábla is árulkodik
Fotó: Balázs István „Balu”

A középkor végére már rendszeresen feltűntek külföldi hajók is Izland körül, de a 17–19. századra kialakult íratlan szabály szerint 16 tengeri mérföldnél jobban nem közelítették meg a partokat. A 19. század végére azonban a nagyobb teljesítményű gőzhajók és az ipari mértékű halászat elterjedésével az addigi békés viszony megszűnni látszott.

A II. világháborút követően aztán Izlandon (az 1918-ban függetlenedett ország ekkor lett köztársaság) komolyabb szintre lépett az ország halászvizeinek védelme, 1948-ban pedig már törvény rendelkezett a szigetet övező vizek halászatáról.

Ám mindössze egy évtizednek kellett eltelnie, hogy új fejezet nyíljon a halászati konfliktusok, egyben Izland történelmében: 1958-ban Nagy-Britannia és Izland között kirobbant az úgynevezett tőkehalháború. A húsz éven át tartó parázs vita természetesen a sziget körüli vizek halászati jogairól szólt. A part menti halászati zóna fokozatos és önkényes kiterjesztésével Izland kizárólagos halászati jogot vívott ki magának, egészen 200 tengeri mérföldig terjedően. Ez a felségterület-kiterjedés egyébként napjainkra általánosan elfogadottá vált a világ óceánjain, tengerein.

Fotó: Heiling Zsolt
Hering Era Muzeum – Siglufjörður – Izland legnagyobb tengerészeti múzeumába lépve a kongó falak között kérdezem a múzeum őrét: „miről szól e tárlat?” – „hering” – érkezik az egykedvű és kurta válasz. A múzeum hűen tükrözi az északi partok hangulatát és az itt élő emberek évszázados történelmét. interaktív kiállításra ne számítsunk, az idő lassan múlik errefelé...

Halban gazdag

Az Izland körüli áramlást az Észak-Atlanti-áramlat úgynevezett Irminger-ága mozgatja, ami dél-délnyugatról éri el a szigetet, az itteninél valamelyest melegebb és sósabb vizet hozva a térségbe. Később északi, majd északkeleti irányba fordulva kerüli meg a szigetet, és hozza létre a teljes áramlási kört. A szigetország körüli vizek halgazdagsága az áramlat okozta vízkeveredésnek is köszönhető; a sziget körüli 300 kilométeres sávban 230 halfaj fordul elő, aminek több mint fele ívik is e vizekben. Mégis mindössze 25 fajt halásznak emberi fogyasztásra, ezek közül is csupán három faj adja a fogás 80%-át. Közülük is kiemelkedik az atlanti tőkehal.

Az izlandi halászat évszázadok óta fontos szerepet játszik az ország életében. Míg az elmúlt századokban norvég, svéd, dán, ír, skót felmenőkkel rendelkezők végezték a halászmunkát és a halfeldolgozást (főképp sózással tartósítottak), addig napjainkban jelentős számú lengyel és egyéb keletvagy akár délnyugat-európai dolgozik a kiterjedt ágazatban. Arról, hogy ez mennyire fontos szegmens az ország gazdasági életében, árulkodjanak a számok:

az évente kifogott mintegy 1 millió tonna hal az ország exportjának körülbelül 40%-át adja, míg a halászathoz köthető egyéb tevékenység a lakosság kb. 20%-ának ad munkát.

Fotó: Balázs István „Balu”
Ostromlott partok – A tengerre futó egykori lávafolyások bazaltjából bizarr alakzatokat váj a hullámverés. Túl a turistavonzó látványosságon, e vad partvidék kevés bevételi forrást ad a helyiek számára. A tenger piacképes lényei kézenfekvő megoldással szolgálnak, csak épp az északi vizeken többnyire szó sincs nyugodt pecázásról

A halászati szezon csúcsidőszaka októbertől áprilisig tart, ebben a periódusban a komolyabb halászhajók heti 3-4 napot töltenek a tengeren.

Halászhajón dolgozni nem épp leányálom. A beszámolók mind kőkemény munkáról szólnak. A téli időszak napi 18 órás teljes sötétsége, a sokszor erős, hideg szél, az állandó nedvesség, a folyamatos készenlét egy hánykolódó hajón, a kötelekkel, horgokkal – és persze halakkal – bíbelődés finoman fogalmazva sem gyerekjáték.

Fotó: Balázs István „Balu”
Szusszanásnyi szünet – A halfeldolgozó komoly tempót diktáló munkahely. A zárt térben, sós és hallal telített légkörben végzett munkát időről időre meg kell szakítani a friss levegőn töltött pihenőkkel
Fotó: Balázs István „Balu”
Hal, háló, hajó – Sok parti település ma is határozottan tengerfüggő. Sokakat foglalkoztat ugyan a mezőgazdaság, a turizmus vagy épp a kereskedelem, ám a hagyományos gondolkodás szerint a tenger az egyetlen, ami kiapadhatatlannak tűnő megélhetési forrás

Futószalagon

A halászokéhoz képest a feldolgozók mindennapjai nyugalmasak és kiszámíthatóak. A halak feldolgozása többlépcsős folyamat. A mára jócskán automatizált rendszerben még mindig fontos az emberi jelenlét és felügyelet, de a halak csontos részeinek és bőrének eltávolítását precíz és gyors gépek végzik.

A feldolgozott halak minőségét több tényező is befolyásolja. Az alkalmazott technológiában ma már nincsenek igazán nagy különbségek, a hőmérséklet és az időfaktor viszont igazán meghatározó. A beérkező hal minősége annál jobb, minél kevesebb időt tölt el a halászhajón, ott is lehetőleg 2-3 °C-on. A feldolgozásnál is e két tényező a legfontosabb, különösen a friss állapotban továbbszállításra kerülő halak esetében. Globalizáció ide vagy oda, az azért elképesztő, hogy

az izlandi partoktól akár 100-150 kilométerre kifogott hal 1-2 napon belül felkapott New York-i vagy londoni éttermekben landolhat – konyhakész állapotban.

Fotó: Balázs István „Balu”
Tengeri belbecs – A nagyobb halászhajók válogató-, tartósító-, feldolgozómunkát is végeznek. A gépesítés már jócskán teret nyert, de így sem nélkülözheti a nyíltvízi munkáskezeket
Fotó: Balázs István „Balu”
Túl a kézművességen – A tartósítás kézenfekvő módszere a sózás – csak itt az ujjbegyek mozgatása helyett erős nyomáson, sugárban zajlik
Fotó: Balázs István „Balu”
Mélyhűtve tárolva – Halszeletek, már épp jól lefagyasztva

A fagyasztott és sózott áru már ráérősebben készül, ezek egy része hajón éri el a – főképp európai – célországokat; a sózott tőkehal régóta nagyon kedvelt a mediterrán régióban. A halfeldolgozó üzemekbe a karibi térségből érkezik a só, amiben a halak két-három hetet töltenek, hogy jelentős vízvesztést követően, dobozolva induljanak főképp spanyol, portugál és olasz élelmiszerláncokhoz. A fagyasztott halak tárolása egy óriási hűtőkamrában történik, ahol –30 °C alatti hőmérséklet uralkodik. Egyes haláruk gyorsfagyasztása viszont egy erre speciálisan kialakított helyiségben zajlik, ahol néhány másodperc alatt kopogósra fagynak a halszeletek.

A halfeldolgozás sem mindig leányálom:

a farkashalak gyomrának pH-ja olyan alacsony, hogy a gumikesztyűm apró nyílásán bejutó gyomorsav néhány óra alatt teljesen harcképtelenné teszi a mutatóujjamat. Ha tehát ragadozó hal gyomrában turkálunk, nem árt észnél lenni!

Fotó: Balázs István „Balu”
Egy csokor horror – Farkashalak a terítéken. E hidegvízi, fenéklakó állat általánosan elterjedt az izland körüli vizekben, ám egyedszáma – elsősorban a túlhalászás miatt – mindenhol erősen lecsökkent. A húsát is fogyasztják, és májából – hasonlóan a tőkehaléhoz – kiváló minőségű olaj nyerhető
Fotó: Balázs István „Balu”
Ellenőrzés – A fagyasztásra, vagy csomagolásra kerülő késztermék minőségi ellenőrzése kihagyhatatlan
Fotó: Balázs István „Balu”
Fagyott pillantás – A tőkehal az izlandi halászat kiemelkedően fontos, központi zsákmányállata

Élet a halakon túl

Épp tízperces szünetünket töltjük a kikötő friss levegőjén, amikor egy meseszép vitorlás dokkol pár lépésre az üzem bejáratától. A kétfős legénység Norvégiából ruccant át, látszik is rajtuk, hogy nem ma kormányoztak először vitorlást. A halfeldolgozó most ünnepli 50. jubileumát, és persze itt a partin is a pácolt halfilé kerül terítékre. A műanyag kádak pedig színig feltöltve jégkockákkal, hogy jégágyon tovább hűljenek az amúgy is dermedt sörök és üdítők. Nyár közepe van, de sapka és sál erősen ajánlott, jobban is esne a hideg szélben egy forró csokoládé. És ha már itt tartunk: a helyi vegyesboltban a csavaros fagyi is menő, de a jeges édességet az időjárásra való tekintettel a bolt fűtött előterében – kabátban és sapkában – fogyasztják.

Fotó: Heiling Zsolt
Fotó: Heiling Zsolt
Bálnalesen – Izland északi fjordjaiban különösen kelendő turistaprogram a bálnales. A ma már nemzetközi személyzettel futó kis halászhajók – nem utolsósorban a nagyságrendileg megnőtt idegenforgalom miatt is – jelentős haszonnal üzemelnek. A halászati csúcsszezonon kívül (amikor a turisták is érkeznek) igen jó megélhetési alternatívát jelentenek
Fotó: Nagy Balázs
Ne csak a kezemet figyeljék! – A tengeri megélhetésből nyári turistaattrakció: a halélettani show alanyát az utasok fogják horgászbottal, a partot éréskor ők is fogyasztják el. A hullámok hátán bemutató-belezni korántsem életbiztosítás (az ujjak számára)
Fotó: Balázs István „Balu”
Nem tyúk – Lummatojás. A tradicionális izlandi étrendnek része volt több őshonos itteni madárfaj és tojásaik fogyasztása is. A hullámmarta sziklafalak fészkelőtelepeinél gyűjteni nem épp a málnaszedéssel egyenértékű

Ha valaki halfeldolgozóban tevékenykedik, jó esélye van, hogy halat ebédeljen és vacsorázzon. Nincs is ezzel semmi baj, de egy idő után már egyre nehezebb úgy összeállítani a menüt, hogy ne legyenek annyira ismerősek az ízek. Ilyenkor jönnek jól a szezonális vagy éppen állandóan kapható helyi ínyencségek, mint a mirelit bálnahús (esetünkben a csukabálna) vagy a lummatojás. Utóbbi darabja kb. 1000 forintnak megfelelő izlandi koronáért kapható – persze nem is lehet a kert végéből összeszedni. Azért még mindig kisebb fáradság, mint egy többnapos tengeri halászat…

Fotó: Nagy Balázs
Óriás trófea - A bálnales lényege a bálna. Ha nincs látvány, oda az elégedettség. Ezért általában pénzvisszafizetés, vagy egy új hajóútra szóló jegy jár a kudarckör után. Ám az utaztató cégek együttműködnek, ismerik a bálnák mozgását és többnyire meg is osztják egymással az aktuális információkat. Így a bálnalátvány ugyan nem garantált, de igen magas eséllyel működik