Az élő város

Benguela. 2012. június 11. Magyar László 1849. január 15-én itt szervezte meg első karavánját. A városkép sokat változott, de a „díszletként” szolgáló épületek még visszaadják a több mint másfél évszázaddal ezelőtt leírt hangulatot. Körülöttünk a „csinos, bár többnyire egy emeletü, de cserép sindelyel fedett” házak, „a két tornyú templom”, a kormányzói palota és a vámház, más néven alfandega. Ez utóbbiban ma már házfoglaló menekültek élnek, akik a tíz éve véget ért pusztító polgárháború során menekültek Benguelába.

Fotó: Lantai-Csont Gergely
CSAK EGYETLEN CSIZMA JUTOTT – Munka a Benguela melletti sólepárló telepen

Alaposan fel kell idézni a korabeli leírások sorait, hogy egy-egy belvárosi épület azonosítható legyen. A felfedezéseket koronázó sikerélmény nem marad el, de a valódi változást nem is az épített környezet megújulása jelenti. A legfőbb különbség az utóbbi évtizedekben lezajlott robbanásszerű népességnövekedésből adódik. Magyar a 19. század közepén Benguela lakosságát csupán 3000 főre becsülte, és szinte kihalt városként írta le, ahol ráadásul az éghajlat és a különböző trópusi betegségek miatt a fehér ember számára minden, itt eltöltött esztendő háromszorosan számít…
„Ha a napközben uralkodó puszta csend, meglepő leend, a vidám külsejű várost először megpillantó jövevénynek az, az estvélyi nyoltz, és kilencz órák között borzasztóvá leszen, a midőn a tökéletes setétségbe burkolt utczák rendesen, minden Emberi lénytül elhagyva, csak a prédát keresö hiennák, és sakályok, fület borzasztó ordításai hangzanak el azokon keresztül, melyek a tengerrül jövő szél zugásába keveredve, az inkább valamely, Egyiptomi régi necropolis, min élő emberi lénytül lakott városhoz hasonlít.”

Fotó: Lantai-Csont Gergely
A KÜSZÖB SZÉLE – Angola déli részén (a Kongó-medencedéli szegélyén) hatalmas hátságok húzódnak. A Biéi-magasföld és a Lunda küszöb is az Afrikai-ősmasszívumot alkotó földkéregrészek forradási, összekapcsolódási helyei

Benguela ma félmilliós, pezsgő életű kereskedelmi központ, amelyet az Angolában dolgozó portugál munkavállalók is szívesen választanak letelepedési helyül. Az 1617-ben alapított város, ahol már 1587-ben portugál erőd állott, és amely a transzatlanti rabszolga-kereskedelem egyik jelentős kikötőjének számított, az 1980-as évektől sajátos demográfiai robbanást élt át. Az 1975–2002 között zajló angolai polgárháború során menekültek tömegei érkeztek az ország belső vidékeiről a biztonságosabb, óceánparti városokba, Luandába és Benguelába. Az 1983-ban 155 000 fős népesség száma 2002-re megkétszereződött.
A legnagyobb problémát az egykori menekültek származási helyük szerinti visszatelepítése jelenti, hiszen a belső területek szinte teljesen elnéptelenedtek, ez pedig a mezőgazdaságban olyan komoly gondokat okoz, hogy az ország ma is élelmiszerbehozatalra szorul. Kiváltképp igaz ez a tartományra, ami pedig az 1920-as években még a portugál gyarmati Angola gazdaságának jelentős motorja volt, éppen a mezőgazdasági termékei okán. A háború azonban mindent felborított. A városba menekült százezreknek és leszármazottaiknak ma már Benguela jelenti az otthont, a mezőgazdaság pedig a globális világban élő, várost kedvelő fiataloknak itt sem túl kecsegtető életpálya.
Angola az elmúlt évtizedben – elsősorban ásványkincs- és kőolajexportból származó bevételeiből – gyors és igen dinamikus újjáépítésbe kezdett. A mostani vállalkozásunkat előkészítő 2009-es és 2010-es angolai kutatásainkhoz képest különösen meglepő fejlődés történt az infrastruktúra terén. Új-, gyarmatosítás éli virágkorát. A „megszokott” portugál jelenlét mellett az egyre erőteljesebb és agresszívabb kínai terjeszkedés a meghatározó. A nyersanyaggondokkal küzdő, de tőkében bővelkedő Kína szerte Afrikában elsöprő lendülettel csap le a rászoruló államok természeti kincseire. Mindez első látásra pozitív nyomokban jelentkezik, de a gyors terjeszkedés a minőség terén és főként a gazdaságirányítási és kereskedelmi tevékenységben rejt hosszú távú buktatókat.

Fotó: Lantai-Csont Gergely
AZ ACÉL ÉS A SEBEK MARADANDÓK – Elsüllyedt tank lövegtornya utal a 10 éve véget ért, 27 évig tartó polgárháborúra

Minket ezúttal a rövid távú lehetőségek juttatnak „hosszú távú” előnyökhöz, vagyis az országot néhány év alatt behálózó első- és másodrangú utakon nagy távolságokat is gyorsan meg tudunk tenni, miközben a terepjáróink képességeit csak a belső-angolai földutakon-ösvényeken van módunk kiaknázni.
Magyar László Benguelából Bihébe tett útja során a kezdeti száraz, forró, kietlen táj után az Upavízesést érintette, egy nappal később, 1849. január 19-én pedig egy szűk, sziklás hegyszorosról ír, január 20-án viszont már trópusi esőerdőbe ért a karaván. Mivel a csapat napi 5-10 mérföldet haladt, e sokszínűség igen változatos tájról árulkodik...

A teljes cikket A Földgömb 2012. decemberi lapszámában olvashatja!